نشست خبری مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با اصحاب رسانه

نشست خبری مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با اصحاب رسانه

نشست خبری مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با اصحاب رسانه

ظهر یازدهم دیماه 1402، هتل بزرگ زنجان میزبان نشست خبری شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با اصحاب رسانه‌‌هایی چون تسنیم، ماین‌نیوز، آهن‌نیوز، یارِ نفت، خط‌ شهر و آخرین ‌خبر بود. مهندس سیدعلی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت مدیره این شرکت در نشست مذکور به شرح سرفصل‌هایی از سیاست‌گذاری‌های این شرکت در راستای تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت فولاد خوزستان پرداخت. گزارش ذیل مختصری از اظهارات وی به نقل از پایگاه‌های خبری حاضر در این نشست است:

سیدعلی نخست با اشاره به اینکه شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با هدف تأمین مواد اولیه در دی ماه سال 1400 تأسیس شد، عنوان کرد: در حال حاضر سرمایه این شرکت یک هزار میلیارد تومان است. می‌دانیم که کارِ معدن نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت اما درعین حال کاری ارزشمند، پیچیده و متفاوت از سایر طرح‌های توسعه است. شرکت فولاد خوزستان در پی کشف و دسترسی به ظرفیت‌های جدید در معادن کشور، در سال گذشته 18 معدن را توسط شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان مورد بررسی قرار داد و نیز در آیندۀ نزدیک نیز تملک 10 معدن دیگر را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: معدن گوزل‌دره زنجان نخستین معدن تحت تملک شرکت فولاد خوزستان و بزرگترین معدن سنگ‌آهن استان زنجان است که طی 9 ماه گذشته در آن، قریب 2500 متر حفاری صورت گرفته است. تا سال آینده نیز معدن دیگری که در فاصله یک ساعتی از معدن گوزل‌دره واقع شده است توسط این شرکت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

سیدعلی درخصوص ویژگی‌های معدن گوزل‌دره یادآور شد که عیار کلوخه سنگ آهن این معدن 44 درصد است و تا امروز توانسته برای 114 نفر که عمدتاً (بیش از 70 نفر) از نیروهای بومی استان هستند، اشنغالزایی کند. وی همچنین عنوان کرد: کار اکتشاف در معدن گوزل‌دره تعطیلی ندارد. این معدن تاکنون توانسته پروانه بهره‌برداری 10 میلیون تن را از آن خود کند مضاف بر اینکه این تناژ، مانند دیگر معادن، با پیشرفت عملیات اکتشاف حین استخراج، افزایش خواهد یافت. در حال حاضر پیگیر مذاکره جهت دریافت تسهیلات از بانک‌ها هستیم تا در حوزه مشارکت و تملک معادن بیشتر حضور پررنگ‌تری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان تأکید کرد: دستیابی به اهداف توسعه‌ای به‌ویژه در شرکت فولاد خوزستان ـ که از مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات نیمه‌ نهایی فولاد کشور است ـ نیازمند تأمین پایدار مواد اولیه است و زمانیکه از سوی متولیان امر تأمین نمی‌شود باید فکری به حال آن کرد و بالادست زنجیره را در نظر گرفت. گفتنی است تا قبل از شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان، سند و الگوریتمی در خصوص نحوه تملک معادن و پتانسیل‌های معدنی وجود نداشت. بر این اساس این مجموعه با گردآوری خبرگان معدن توانسته است با انجام عملیات راستی‌آزمایی در کمربند آهنی کشور از طریق ایجاد پایگاه‌های مطالعاتی، ابعاد فنی و اقتصادیِ ۱۸ معدن ارزنده را مورد بررسی و از این میان دو معدن سنگ‌آهن را مورد تملک و بهره‌برداری قرار دهد. همچنین یک معدن آهک‌ـ‌دولومیت نیز در استان خوزستان در دست بهره‌برداری این شرکت است.

سیدعلی یکی از مشکلات معدنکاران امروز را اخذ هم‌زمان مجوزهای سازمان محیط‌زیست و وزارت صمت برای بهره‌برداری از محدوده‌های معدنی دانست و گفت: معادن تحت تملک فولاد خوزستان، در پروژه زمزم۳ فولاد خوزستان مورد استفاده قرار می‌گیرد که در نوع خود در کشور بی‌سابقه است. شرکت تازه‌تاسیس توسعه معادن فولاد خوزستان با دارابودن دپارتمان‌های اکتشاف و استخراج، معدنکاری تخصصی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که: اگر بخواهیم با نگاه کلان به صنعت معدن بپردازيم، شاهد هستیم که آمایش سرزمینی جامعی انجام نشده و دست‌کم شکل اجرایی به خود نگرفته است. فولاد خوزستان با قریب به چهار میلیون تُن تولید فولاد در سال نیاز به مواد اولیه مستمر دارد. گروه فولاد خوزستان در میان سایر فولادسازان کشور دارای امتیاز واردات ماشین‌آلات، دریافت تسهیلات بانکی و استفاده از بازار سرمایه به‌واسطه پروانه‌های بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان از پایان یافتن ذخیره سنگ آهن در ۱۷ سال آینده گفت و اظهار داشت: در چنین شرایطی ادامه تولید فولاد امکان‌پذیر نیست و عملا شرکت‌های فولادی از جمله فولاد خوزستان بدون سنگ آهن بقایی نخواهند داشت. بنابراین،حرکت به سمت تملک معادن ضروری است و شرکت فولاد خوزستان نیز با درک شرایط و در نظر گرفتن ادامۀ تولید در دهه‌‎های آینده، به سمت تملک معادن، مشارکت در اکتشافات و مطالعه فنی و تخصصی گام برداشت.

وی در خصوص برنامه‌های جاری شرکت در زمینه تملک معادن عنوان داشت: فولاد خوزستان در پهنه آباده-جازموریان از طرف سازمان ایمیدرو مشارکت فعال دارد و به زودی گواهی اکتشاف و پروانه بهره‌برداری را دریافت خواهد کرد. از طرفی توافقی میان شرکت‌های بزرگ فولادی با سازمان اتمی کشور در زمینه مطالعات و اکتشاف معادن زیر نظر سازمان انرژی اتمی صورت گرفته است. در این توافق، پس از اجرای مراحل مختلف و دستیابی به سنگ آهن، مجوز برداشت با در نظر گرفتن درصد مشارکت صادر می‌شود.

پس از اتمام این نشست خبری، جمع خبرنگاران به راهنمایی پرسنل شرکت‌های فولاد خوزستان و توسعه معادن فولاد خوزستان، همچنین بازدیدی از معدن گوزلدره زنجان داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.